Programma 

Het programma kent de volgende ingrediënten om tot een integrale aanpak te komen: diagnose stellen, instrumenten inzetten, uitvoering plan van aanpak en anticiperen op veranderingen.

We besteden aandacht aan diverse aspecten, waaronder leiderschap, managementmodellen, leiderschap, coaching, (interim)managementvaardigheden, die je natuurlijk direct in de praktijk kunt brengen.

Verschillende modules die stap voor stap één doel nastreven, namelijk je aanpak versterken en je skills bijspijkeren om jouw opdracht een doorslaand succes te maken.

Intake | online leeromgeving (X-Campus)

  • Inventarisatie leerwensen, persoonlijke en professionele leerdoelen
  • Jung Drives | Persoonlijkheidsprofiel
  • Voorbereiding bijeenkomsten

Bijeenkomst 1 Profiel Interim Manager

  • Kennismaking op basis van de leerdoelen en verwachtingen
  • Persoonlijk- en professionele ontwikkeling
  • Waarom interim-manager (uit zelfinzicht, overtuiging, noodgedwongen)
  • Hoe word je geaccepteerd in je rol als interim-manager?
  • Jung Drives | Persoonlijkheidsprofiel
  • De Reis van de Held
  • Dilemma’s van een interim manager
  • Inzicht in het eigen gedrag en handelen
  • De interim manager en zijn rollen als coach, manager en leider
  • Action Learning Praktijkopdracht

Bijeenkomst 2 Aanpak, uitvoering en actieleren

  • Terugblik vorige bijeenkomst
  • Definitie interim management, rollen van opdrachtgever en opdrachtnemer
  • Acquisitie, gesprek, presentatie, tarief, opdracht, contract en aanpak
  • De kracht van Action Learning tijdens tijdelijke opdrachten
  • Oplossen van complexe problemen
  • Teamwork- en teamontwikkeling
  • Psychologische veiligheid, bovenstroom en onderstroom
  • Vragen stellen, feedback, observeren en reflectie
  • Managementgame Question Hunt
  • Action Learning Praktijkopdracht

Bijeenkomst 3 Strategisch denken en handelen

  • Terugblik vorige bijeenkomst
  • Strategisch denken en handelen (analyse & opdracht)
  • Complexiteit van de opdrachtomgeving
  • Kernwaarden en gewenst organisatie- en teamgedrag
  • Communiceren met interne en externe stakeholders op verschillende niveaus
  • Nieuwe vormen van waardecreatie en de veranderende rol van bedrijven
  • De psychologie van ervaring, klantbeleving en klantloyaliteit
  • Het effect van klantstrategie op proces en organisatie
  • Evaluatie, kwaliteit en KPI’ s in een dynamisch organisatie
  • Action Learning Praktijkopdracht

Bijeenkomst 4 Dynamiek  in organisaties 

  • Terugblik vorige bijeenkomst
  • De ingrediënten van succesvol interim management
  • De dynamiek in eigen opdrachten analyseren
  • Belangen van betrokken partijen (stakeholders)
  • Effecten stabiliteit en wisselingen
  • Doorbreken hardnekkige organisatiedynamiek
  • Perspectieven op de organisatiecultuur
  • Diagnose huidige en gewenste organisatiecultuur
  • De afrondingsfase, borgen en afronden van de opdracht
  • Action Learning Praktijkopdracht

Praktijkgericht onderzoeken (online module)

  • Hoe schrijf je een opdracht/actieplan

Bijeenkomst 5 Leidinggeven aan verandering 

  • Terugblik vorige bijeenkomst
  • Inbedding en aanpak van de opdracht
  • De weg naar commitment: een gevoel van gezamenlijke verantwoordelijkheid
  • Perspectieven op organisatieverandering
  • De uitvoeringsfase, implementatie en veranderkunde
  • Het verandervermogen van de organisatie
  • In korte tijd een transitie/verandering op gang brengen
  • Het kiezen van een passende veranderstrategie
  • Action Learning Praktijkopdracht

Bijeenkomst 6 Verbinding & presenteren  

  • Terugblik vorige bijeenkomst
  • Performance improvement (mens én resultaat)
  • Inbedding en borging van de opdracht
  • Hoe evalueren met de opdrachtgever
  • Formele en informele macht
  • Omgaan met bedrijfspolitiek
  • implementeren van methodieken, gericht op continue en duurzame verbetering
  • Presentatie actieplan en videopitch

Action Learning Set

Tussen de bijeenkomsten door werken de deelnemers in kleine leergroepen (sets) en  onderzoeken elkaars praktijkvraagstukken, bespreken de relevante theorie en maken (voorbereidende) opdrachten.

Studiebelasting

Studiebelasting 186 uur (6.5 European Credits). De studiebelasting bestaat uit contacturen (klassikaal/groep), voorbereiding, het maken van praktijk-, reflectie-opdrachten en eindopdracht.

Voorbereiding: 1-2 uur per bijeenkomst. Doordat de deelnemers werken aan praktijkvraagstukken en daarnaast Actieleer projecten in de eigen organisatie uitvoeren, valt 40% van de studiebelasting samen met de werkagenda.

De training wordt in kleine groepen verzorgd, waardoor je veel persoonlijke aandacht van jouw trainer krijgt. Meer informatie aanvragen?

Online leerplatform (X-Campus)

Vollekr8 heeft een modern online leerplatform. Het biedt deelnemers de mogelijkheid specifieke competenties nog sterker aan te spreken.

DIRECT INSCHRIJVEN