Wat is de kern van de Action Learning methode?

Action Learning, een concept dat zijn oorsprong vindt in de jaren 1940, werd ontwikkeld door professor Reg Revans, een Britse wetenschapper werkzaam in de industrie.

De kernprincipes van Action Learning zijn voortgekomen uit Revans’ onderzoek en praktijkervaring, als een reactie op traditionele leermethoden die niet altijd effectief bleken in het oplossen van reële problemen binnen organisaties.

Deze benadering van leren is gebaseerd op actie en reflectie, waarbij individuen en teams echte problemen aanpakken door actie te ondernemen, te reflecteren op hun ervaringen en acties, en van elkaar te leren. Het doel is om organisaties te helpen met praktische oplossingen voor echte problemen, terwijl het tegelijkertijd de ontwikkeling en groei van individuen en teams stimuleert.

Michael J. Marquardt heeft een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de doorontwikkeling en bevordering van het concept van Action Learning. Marquardt heeft verschillende werken geschreven waarin hij de principes van Action Learning verder heeft uitgediept en toegepast in diverse contexten.

Hij heeft zich gericht op het begrijpen en verbeteren van Action Learning, met name in de context van leiderschapsontwikkeling, organisatieverandering en wereldwijde toepassingen. Zijn boeken, zoals “Action Learning in Action: Transforming Problems and People for World-Class Organizational Learning” en “Optimizing the Power of Action Learning: Real-Time Strategies for Developing Leaders, Building Teams and Transforming Organizations”, bieden diepgaande inzichten en praktische toepassingen van Action Learning.

Marquardt heeft niet alleen de fundamentele principes van Action Learning erkend, maar ook verder gewerkt aan het uitbreiden van de toepassingen ervan, met de nadruk op leiderschapsontwikkeling en het gebruik van Action Learning in mondiale organisaties. Zijn werk heeft een belangrijke rol gespeeld bij het benadrukken van de waarde van Action Learning als een instrument voor organisatieontwikkeling en het ontwikkelen van effectieve leiders.

Een filosofie en proces

Action Learning is een cyclisch proces waarbij een reëel probleem of uitdaging wordt geïdentificeerd, gevolgd door actie om het probleem aan te pakken. Na deze actie volgt reflectie op de genomen stappen en behaalde resultaten. Deze reflectie leidt tot gedeeld leren en kennisdeling, waarna er plannen worden gemaakt voor vervolgstappen.

De benadering moedigt deelnemers aan om actief te leren door echte ervaringen in de praktijk. Hierbij worden problemen aangepakt, geleerd van acties en reflecties, en vervolgens toegepast in de praktijk.

Dit cyclische proces bevordert niet alleen individuele groei, maar ook de ontwikkeling van teams en organisaties.

 

Het belang van Action Learning blijkt in diverse sectoren zoals bedrijfsleven, onderwijs, gezondheidszorg en non-profitorganisaties, waar het wordt gebruikt als een krachtig instrument voor continue verbetering, leiderschapsontwikkeling, probleemoplossing en innovatie.

Action Learning, met zijn focus op het leren door actie en reflectie, blijft een waardevolle benadering voor organisatorische ontwikkeling en het stimuleren van individuele en collectieve groei. Het biedt een effectieve methode om echte problemen aan te pakken en bij te dragen aan blijvende verbeteringen binnen organisaties.

Boeken en artikelen

Prof. Reg Revans en dr. Michael Marquardt hebben een aanzienlijke bijdrage geleverd aan het onderwerp Action Learning en hebben verschillende boeken en artikelen geschreven over dit onderwerp. Hier zijn enkele werken geschreven door deze auteurs:

Reg Revans:

  1. “Action Learning: New Techniques for Management” – Dit boek wordt beschouwd als een belangrijk werk waarin Revans zijn ideeën en benaderingen van Action Learning uitgebreid presenteert.
  2. “ABC of Action Learning” – Een ander boek van Reg Revans dat de principes van Action Learning verkent en een praktische gids biedt voor implementatie.

Daarnaast zijn er verschillende academische tijdschriften en vakbladen die regelmatig artikelen publiceren over Action Learning, zoals “Action Learning: Research and Practice” en “Human Resource Development Review”, waarin relevante onderzoeken, casestudy’s en theoretische overwegingen worden gepresenteerd.

Ook kennismaken met Action Learning? Kijk eens bij onze trainingen?

Ontdek hier meer