Interim professionals zijn consultants die gedurende beperkte periodes leidinggevende functies vervullen om veranderingen door te voeren, crises op te vangen of vacatures in te vullen. Het toenemende gebruik van deze ‘buitenstaanders’ voor de korte termijn schept nieuwe uitdagingen en voorwaarden voor het leren op de werkplek.
Verschillende redenen verklaren de opkomst van vak interim management, namelijk:
Dit toenemende gebruik van interim-management als instrument voor prestatieverbetering en verandermanagement brengt interessante uitdagingen met zich mee op het gebied van leren en ontwikkelen.
In de literatuur worden verschillende benaderingen voorgesteld van wat een periode van interim-management betekent voor een organisatie in termen van kansen en bedreigingen. Zij worden over het algemeen ingehuurd vanwege een van de drie verschillende scenario’s (Woods et al. 2020):
Geen tijd om te trainen?
Het blijkt dat slechts 42% van de interim professionals een opleiding of training volgt. Dit is een afname ivan 68% in 2019, naar 54% in 2020, naar 42% in 2021. Daarnaast is het ook onduidelijk of de beginnende interim professional over de startkwalificaties beschikt. Reden is een gebrek aan tijd en het omzetverlies. Maar is dat zo?
“In elke organisatie kunnen ze een creatieve en ondernemende teamplayer gebruiken zoals jij!”
Jouw vaardigheden up-to-date brengen en gecertificeerd worden als “Certified Interim Manager”, dat zorgt voor een duidelijk en uniek onderscheidend vermogen op de markt. Dit kwaliteitsbewijs loont. Uit een enquête onder afgestudeerden blijkt dat:
Het programma Certified Interim Management is ontwikkeld samen met koepelorganisaties, ervaren interim-practitioners en vertegenwoordigers uit de wetenschap en omvat alle fasen van een interim-managementopdracht.
Deze training combineert academische excellentie met sterke praktische relevantie en methodologische competentie.
De rode draad in deze training is dat je leert om condities te creëren voor je eigen persoonlijke en functionele ontwikkeling en die van anderen. Deze condities zijn: veilige leeromgeving creëren, zelfreflectie, zelfvertrouwen, relaties bouwen, een rolmodel zijn en niet-sturende beïnvloeding.