Waarom een gecertificeerd Interim Manager worden?

Interim professionals zijn consultants die gedurende beperkte periodes tijdelijke functies vervullen om veranderingen door te voeren, crises op te vangen of vacatures in te vullen.

Het behalen van een certificering als interim manager kan je professionele geloofwaardigheid versterken, je concurrentiepositie verbeteren en je toegang geven tot waardevolle kansen en netwerken in de branche.

Verschillende redenen verklaren de opkomst van vak interim management, namelijk: 

  • een groeiende vraag van organisaties om zich snel aan te passen aan nieuwe omstandigheden
  • een algemene vermindering van de managementcapaciteit
  • investeringen in menselijke hulpbronnen
  • een algemene trend van outsourcing om kosten te besparen.

Dit toenemende gebruik van interim-management als instrument voor prestatieverbetering en verandermanagement brengt interessante uitdagingen met zich mee op het gebied van leren en ontwikkelen.

Bijblijven met veranderingen en trends

Interim managers worden ingehuurd om specifieke uitdagingen aan te pakken of veranderingen te leiden binnen organisaties. Ze moeten daarom flexibel zijn en snel kunnen schakelen tussen verschillende opdrachten en bedrijfsomgevingen. Aanpassingsvermogen is essentieel om succesvol te zijn als interim manager.

Interim managers moeten dus snel in staat zijn om complexe situaties te begrijpen en effectieve oplossingen te bieden. Dit vereist een hoge mate van specialisatie en expertise binnen een bepaald vakgebied of sector. Door trainingen te volgen, kunnen interim professionals op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen, trends en best practices in hun vakgebied.

Onzekerheid creëert kansen en bedreigingen voor leren en ontwikkelen

In de literatuur worden verschillende benaderingen voorgesteld van wat een periode van interim-management betekent voor een organisatie in termen van kansen en bedreigingen. Zij worden over het algemeen ingehuurd vanwege een van de drie verschillende scenario’s (Woods et al. 2020):

  • het eerste is om kritieke hiaten in managementteams op te vullen in geval van plotselinge exits, waarbij de rol van de Interim Professional is om in te spelen op de lopende operaties en voorbereiden op de nieuwe vaste leider. Ook wel de traditionele interim-managementrol genoemd
  • De tweede situatie doet zich voor in tijden van crisis en turnarounds, waarbij het oplossen van problemen nodig is om kosten te besparen, ontslagen te beheren en prestaties te verbeteren. Hier is de rol van de Interim Professional vaak om het “vuile werk” op te knappen en de verantwoordelijkheid te krijgen voor moeilijke beslissingen
  • Het derde scenario betreft verandermanagement en transitiebehoeften

Leiderschapsvaardigheden

Effectieve interim managers moeten sterke leiderschapsvaardigheden bezitten en in staat zijn om teams te motiveren, te inspireren en te leiden.

Het behalen van relevante certificeringen of accreditaties kan ook hun geloofwaardigheid versterken en het vertrouwen van potentiële opdrachtgevers vergroten.

Geen tijd om te trainen?

Het blijkt dat slechts 42% van de interim professionals een opleiding of training volgt. Dit is een afname ivan 68% in 2019, naar 54% in 2020, naar 42% in 2021. Daarnaast is het ook onduidelijk of de beginnende interim professional over de startkwalificaties beschikt. Reden is een gebrek aan tijd en het omzetverlies. Maar is dat zo?

42% van de interim professionals volgt een opleiding of training!

Gecertificeerde training, dat loont

Jouw vaardigheden up-to-date brengen en gecertificeerd worden als “Certified Interim Manager”, dat zorgt voor een duidelijk en uniek onderscheidend vermogen op de markt. Dit kwaliteitsbewijs loont. Uit een enquête onder afgestudeerden blijkt dat:

  • zij gemiddeld 14 dagen per jaar een hogere bezetting behalen;
  • zij gemiddeld 100 euro hoger dagtarief in rekening konden brengen, dat betekent een omzetstijging van meer dan 20% – een gemiddelde bijverdienste van 32.000 euro per jaar;
  • Zij met significant meer vertrouwen teams faciliteerde in hun ontwikkeling.

Action Learning als leer- en verandermethode

Action Learning biedt interim professionals een praktijkgerichte en interactieve leermethode die direct toepasbaar is in hun werk. Het stimuleert probleemoplossend vermogen, teamwerk, reflectie en biedt waardevolle netwerkmogelijkheden.

Door Action Learning te omarmen, kunnen interim professionals hun vaardigheden en competenties verder ontwikkelen en een concurrentievoordeel behalen in hun vakgebied.

Interim management is een vak!

Al met al vereist interim management een unieke combinatie van vaardigheden, ervaring en mindset. Door deze aspecten te erkennen en te ontwikkelen, kan interim management verder worden gepositioneerd als een waardevol en gerespecteerd vakgebied binnen het bredere spectrum van management en consultancy.

Groei en kansen voor interim professionals

VolleKR8 biedt een platform om de professionele groei en ontwikkeling van interim professionals door middel van vaardigheidstraining, netwerkmogelijkheden, certificering, up-to-date kennis en ondersteuning te versterken.

Hierdoor zijn de interim professionals in staat om zich te onderscheiden in de competitieve interim-markt en weten hun kansen op het verwerven van interessante opdrachten te vergroten.

BEKIJK HIER DE TRAINING