Gedragsverandering is een complex proces dat niet alleen vraagt om het aan- en afleren van vaardigheden, maar ook om het aanpakken van onderliggende belemmeringen en het benutten van krachtbronnen. Bij VolleKR8 hebben we een actief coachmodel (ACM) ontwikkeld met vijf ontwikkelingsniveaus om dit proces doeltreffend te begeleiden.
Het ACM is een waardevol analyse- en werkmodel voor trainers, coaches en coachend leidinggevenden. In dit artikel ontdek je hoe je dit model kunt toepassen om gedragsverandering te faciliteren en te begeleiden.
Centraal in het proces van gedragsverandering staat vraaggericht coachen. Dit houdt in dat door vragen de verandering in kaart wordt gebracht, gevolgd door het internaliseren van gedragsverandering. Het vraagt van betrokkenen om gewoontegedrag deels los te laten, uit hun comfortzone te stappen en het stressgebied van nieuw gedrag te betreden.
Bij VolleKR8 hanteren we de benadering ‘van buiten naar binnen’ voor de opbouw van een coachingstraject. Hierbij starten we met de bovenstroom van persoonlijke leerdoelen en bewegen we vervolgens naar de onderstroom.
Deze aanpak biedt inzicht in het zichtbare gedrag van de coachee en de reacties in zijn omgeving, om vervolgens de diepere lagen van overtuigingen, oordelen, emoties, en fysieke spanningen te verkennen.
Bij VolleKR8 geloven we in het krachtig formuleren van concrete leerdoelen om effectiever om te gaan met uitdagende praktijksituaties, waarbij je één of maximaal twee aandachtspunten kiest die je als de belangrijkste beschouwt.
Formuleer deze volgens de aanpak BESMARTI. Dit zorgt voor een haalbare focus waar je actief aan kunt werken. Vergeet niet om je doelen te evalueren en te begrijpen wat heeft bijgedragen aan het behalen ervan.
Via BESMARTI maak je van jouw leerdoelen krachtige instrumenten voor persoonlijke groei en effectieve omgang met uitdagende situaties.
Het uiteindelijke doel is het aanleren van nieuwe vaardigheden en het oefenen met gedragsalternatieven. Duidelijk omschreven competenties met concrete gedragsindicatoren en attitudes dienen als bruikbare hulpbronnen. Het zichtbare niveau waar de daadwerkelijke verandering plaatsvindt, is het gedrag zelf.
Ontwikkelingsniveau 1: Omgeving
Mensen reageren op gedrag, niet op intenties. Het is essentieel om reacties van anderen in je omgeving te observeren en te begrijpen. Zelfreflectie is hierbij de sleutel. Wat spiegelt de omgeving en wat valt er te leren?
Ontwikkelingsniveau 2: Mentaal
Overtuigingen beïnvloeden gedrag. Identificeer overtuigingen die effectieve interventies ondersteunen en belemmeringen die succes in de weg staan. Oordelen over anderen en jezelf vereisen compassie.
Ontwikkelingsniveau 3: Emotioneel
Emoties zijn onlosmakelijk verbonden met veranderingsprocessen. Emotionele beweegredenen spelen een grote rol in veranderbereidheid. Professionele begeleiding op dit niveau is cruciaal voor succesvolle cultuur- en gedragsveranderingstrajecten.
Ontwikkelingsniveau 4: Fysiek
Stress en spanning manifesteren zich vaak fysiek. Bewustwording van lichamelijke signalen is van belang. Deze signalen dienen als hulpbron bij het maken van keuzes en het verkennen van grenzen, mogelijkheden en ambities.
Ontwikkelingsniveau 5: Zingeving
Zingeving kan een krachtige motivatie zijn voor gedragsverandering. Bij belangrijke gedragsveranderingstrajecten is het cruciaal om aan te sluiten bij intrinsieke drijfveren en kernwaarden van individuele medewerkers en de organisatie als geheel. Collectieve zingeving versterkt de verbinding en dient als motor voor het bereiken van organisatiedoelstellingen.
Concluderend biedt het ACM een holistische benadering voor effectieve begeleiding bij gedragsverandering, waarbij de diverse ontwikkelingsniveaus elkaar aanvullen en versterken. Het model plaatst de mens centraal, met oog voor zowel individuele als collectieve aspecten van verandering.