Jos Grob (Master Action Learning Coach) | juli 2021
Elke organisatie of team heeft uitdagingen waar geen standaardoplossingen voor zijn. Wanneer een traditionele aanpak tekortschiet heb je creativiteit nodig. Actieleren helpt teams en individuen om op een gestructureerde wijze gedragen (en vernieuwende) oplossingen te ontwikkelen.
Deze actiegerichte leermethodiek stimuleert innovatie en vernieuwing. Deelnemers werken met verschillende creatieve denktechnieken en werkvormen, leren op een andere manier naar hun uitdaging te kijken en worden gestimuleerd om zelf met creatieve oplossingen te komen. Middels co-creatie (met medewerkers, managers, partners, collega’s en klanten) toe naar een concreet en tastbaar resultaat waar men in de praktijk direct mee aan de slag kan.
In het begin van de tweede wereldoorlog wordt Reg Revans, Cambridge-professor en lid van de Coal Board van Groot-Brittannië, gevraagd een bijdrage te leveren aan het leerproces in de kolenmijnen van Wales. De mijn en worden geconfronteerd met problemen die niet meer door een specialist op te lossen zijn en er is behoefte om het leervermogen van de mijnwerkers zelf aan te spreken. Revans experimenteert met wat hij later Action Learning noemt (Revans, 1982), dat twintig jaar later als ‘de lerende organisatie’ tot wasdom komt.
Action Learning is een impactvolle trainingsvorm waarin een groep deelnemers door bespreking van urgente en complexe vraagstukken van en met elkaar leert. Het principe achter deze vorm van actiegericht leren is dat de deelnemers werken aan een hardnekkig problemen, verschillende gezichtspunten weten te combineren om praktijkvraagstukken te doorgronden en hierop intensief reflecteren.
Leren (L) = Programmed Knowledge (P) + het stellen van vragen (Q) om inzicht te krijgen in wat mensen zien, horen en voelen + Reflectie (R) + Implementatie op de werkvloer (I) om van de gevolgen van je acties te leren.
Dit doe je niet als individu, maar door een optimale samenwerking en zelfsturing in Actieleren Sets. Een goed Action Learning proces voldoet aan al deze elementen, waarbij vragenstellen (Q) en reflectie (R) de organisatie, teams en deelnemers maximaal laat renderen.
Deze praktijkgerichte aanpak heeft een duidelijk doel voor ogen: medewerkers helpen om creatief problemen op te lossen, gedragen oplossingen te bedenken en acties te realiseren. Leren door te doen en ervaren, dat is de kern van deze aanpak. Door Action Learning bieden we organisaties en hun medewerkers de mogelijkheid zich te ontwikkelen zonder ze uit hun dagelijkse werkzaamheden te halen.
Deze methode vraagt om een actieve leerhouding. Een open en kritische leerhouding en mindset bepaalt voor een belangrijk deel de effectiviteit en het succes van de opleiding of training. We dagen de deelnemers uit om gezamenlijk praktijkvraagstukken op te lossen. Zo worden de programma’s maatwerk en wordt het leerrendement verhoogd.
Doen en leren van elkaars ervaringen is een kernelement bij Actieleren. Open communiceren over problemen, oplossingen, mislukkingen en successen. Zo brengen we de theorie tot leven. Daarnaast stimuleren we de deelnemers om het geleerde direct toe te passen in hun werkomgeving.
Bij Action Learning hoort het uitproberen van oplossingen: experimenteren, reflecteren en verbeteren. Het creëert ruimte voor verbetering, hoe klein dan ook.
Deze aanpak helpt organisaties en mensen hun verborgen potentieel te ontdekken en de prestaties aantoonbaar te verbeteren. Hierbij wordt gewerkt aan reële praktijkvraagstukken, wordt het zelfsturend vermogen van teams verhoogd en de deelnemers ontwikkelen. (The evidence for the effectiveness of action learning, Article in Action Learning Research and Practice · July 2010 – M. Marquardt & H.S. Leonard).
Wat zijn nu de kernelementen van Action learning? In het kort komt het op het volgende neer:
De leertransfer na Actieleren is hoog. Niet in alle gevallen zijn successen te melden, er zijn ook nadelen:
Onze actiegerichte leeraanpak leidt tot optimale Return On Education voor zowel deelnemer als organisatie. Onze deelnemers en opdrachtgevers claimen zelf dat de investering van het leertraject door de aantoonbaar worden “terugverdiend” in termen van:
Niet alleen geweldig voor de werkgever, maar ook voor de deelnemer die met zijn leertraject enerzijds persoonlijke groei doormaakt en anderzijds bijdraagt aan het rendement van zijn team en organisatie. Een echte win-win dus!
TRAINING CERTIFIED ACTION LEARNING COACH