Hoe organiseer ik het samen leren van mijn medewerkers in de school? Hoe ziet een professionele leergemeenschap eruit? Hoe kan kennisontwikkeling binnen de school leiden tot beter onderwijs? Hoe kan de verworven kennis worden gebruikt om de doelen van de school te behalen? Hoe worden we gezien als de allerbeste basisschool?
Dit zijn krachtige vragen die richting geven aan collectief leren binnen de schoolorganisatie. Deze vragen stelt de schoolleiders ook voor de uitdaging om een professionele leercultuur te creëren waarbinnen professionele leergemeenschappen gevormd worden.
Een professionele leercultuur in het basisonderwijs is essentieel voor het instandhouden of verhogen van de kwaliteit van het onderwijs en de ontwikkeling van zowel de leerlingen als de medewerkers*.
Medewerkers *zijn o.a.: leerkrachten, onderwijsassistenten, locatieleiders, teamleiders, intern begeleiders, remedial teachers, conciërges, gymleerkrachten en administratief medewerkers, etc..
Een professionele leercultuur houdt in dat de medewerkers en de schoolleider samenwerken om continu te leren en te verbeteren, en dat er een gemeenschappelijke visie, doel, waarden en normen zijn, die het fundament zijn om de allerbeste basisschool te worden.
Er zijn dus verschillende redenen om als schoolleider professionele leergemeenschappen binnen de school te initiëren en te faciliteren. Allereerst draagt de deelname van de medewerkers direct bij aan het versterken van de persoonlijke ontwikkeling, het gezamenlijk leren, onderzoeken en reflecteren. Hierdoor verbetert de onderwijspraktijk en zorgt het collectief leren ervoor dat leerkrachten zich meer betrokken voelen bij het werk en een grotere mate van werkplezier.
Ook helpen professionele leergemeenschappen de schoolorganisatie als geheel verder te ontwikkelen. Door voort te bouwen op hetgeen wat is geleerd in de professionele leergemeenschappen, ontwikkelt de school zich verder als lerende organisatie.
Professionele leergemeenschappen (PLG’s) in het onderwijs zijn groepen van medewerkers die samenwerken om hun onderwijspraktijken te verbeteren. PLG’s zijn gebaseerd op het idee dat medewerkers blijven leren en groeien als professionals gedurende hun carrière. Door samen te werken en te reflecteren op hun onderwijspraktijken, kunnen medewerkers nieuwe inzichten opdoen en hun vaardigheden en kennis verbeteren.
PLG’s zijn meestal georganiseerd rondom een bepaald onderwerp, project of doel, zoals het verbeteren van de lees- en rekenvaardigheden van leerlingen of het ontwikkelen van effectievere lesstrategieën. Maar leden van de PLG kunnen ook samenwerken aan projecten, zoals het bevorderen van de ouderbetrokkenheid, werkplezier, werkdruk verlaging, personeelstekorten, etc.
Het doel van PLG’s is om een cultuur van samenwerking en voortdurende verbetering te creëren binnen het onderwijs, waarbij medewerkers in staat worden gesteld om op hun beurt leerlingen te helpen bij het behalen van betere leerresultaten.
Een professionele leercultuur kan dus worden gedefinieerd als een omgeving waarin medewerkers, teams en organisaties voortdurend leren, ontwikkelen en verbeteren om hun prestaties te verbeteren.
Een schoolleider kan een professionele leercultuur in het onderwijs versterken door de volgende stappen te nemen:
Door deze stappen te nemen kan een schoolleider een professionele leercultuur in het onderwijs versterken, de kwaliteit van het onderwijs verbeteren, werkplezier verhogen en met de medewerkers bouwen aan de allerbeste basisschool.
J.W.M. Grob MBA – 2023
www.vollekr8.nl