Case – Vereniging Basisscholen Rehoboth Urk

Introductie

Rehoboth heeft 7 basisscholen die verspreid staan over Urk. Er werken ongeveer 16 (adjunct) directeuren en 200 leerkrachten. Rehoboth stelt zich ten doel de oprichting en instandhouding van scholen met de Bijbel, voor basisonderwijs. Hierdoor zal ieder kind zich veilig kunnen ontwikkel
en en gewaardeerd voelen.

De aanleiding

Rehoboth heeft ons de vraag gesteld om de organisatie te begeleiden in hun ambitie om via de leer- en verandermethodiek Action Learning, gezamenlijk te leren en een opbrengstgerichte cultuur te creëren. De aanpak mag niet leiden tot sec een blauwdruk, maar moet gezien worden als een ontwikkelrichting. De methoden en instrumenten moeten aansluiten op de thema’s van Rehoboth en haar context. Het handelingsgericht -enopbrengstgericht werken staat daarin centraal. Dat betekent dat binnen de organisatie op alle niveaus samengewerkt moet worden aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit en het omgaan met verschillen.

Aanpak

Tijdens de diagnosefase is een action learning programma op maat ontwikkeld. Vanuit Action Learning Labs (pitstops) is dit proces gestart door met het directieteam te werken aan de identificatie van de centrale ontwikkelthema’s. Alle directeuren hebben daarna de Action Learning Coach (ALC) opleiding gevolgd. De modules zijn inhoudelijk opgebouwd aan de hand van het leiderschapsmodel van de Action Learning Academy, met als eerste aandachtspunt het concretiseren en oplossen van praktijkvraagstukken. De  ALC-opleiding is geregistreerd bij het Schoolleidersregister en bestaat uit drie elementen: het theoretisch kader, organisatie-specifieke opgave(n) en persoonlijke ontwikkeling. Het traject werd ondersteund en verankerd door intensieve samenwerking met de verenigingsdirecteur en een klankbordgroep.

Resultaten

Het MD-traject heeft bijgedragen aan een versterkt gemeenschappelijk doel, meer gerichte sturing op het realiseren van de visie en de strategie, een versterkte gemeenschappelijke taal, een versterkt onderling vertrouwen, samenwerking, leercultuur en tot slot een hoger probleemoplossend vermogen. Het vervolgtraject is een Action Learning training voor alle leerkrachten.

‘Action learning helpt ons bij het verbeteren van ons onderwijs. Door complexe problemen op de ‘action’ wijze te benaderen realiseren we betere oplossingen en meer draagvlak’.
Wilfred de Vries – Algemeen Directeur Schoolvereniging Rehoboth