Voorbeeld van een keynote over Action Learning 

Zeilen is de perfecte metafoor omdat het continu vraagt om actie, reflectie en samenwerking om koers te houden in een dynamische en onvoorspelbare omgeving—precies zoals in teams en organisaties.

Zeilen als spiegel voor organisatie leren

De zaal is gevuld met nieuwsgierige blikken. Jos Grob stapt het podium op en begint met een vraag:
“Hoe leer jij het beste? Door boeken te lezen over strategie? Door vergaderingen waarin iedereen plannen bedenkt? Of door simpelweg het water op te gaan en te zeilen?”

Hij pauzeert even. “De krachtigste vorm van leren ontstaat door te dóen en hierop te reflecteren. Dat is de kern van zowel zeilen als Action Learning: een methode die leren en presteren combineert om niet alleen individuen, maar ook teams en organisaties te transformeren.”

Jos nodigt het publiek uit om mee te gaan op een symbolische zeiltocht, waarin de principes van Action Learning en de praktijk van zeilen samenkomen als een krachtig model voor duurzame groei.

Het oude leren in de veilige haven

Jos schetst een herkenbaar beeld: organisaties die vastzitten in traditionele manieren van leren, zoals trainingen die losstaan van de dagelijkse praktijk.

“We kennen het allemaal,” zegt Jos. “Een team volgt een cursus, er wordt veel gepraat, maar zodra ze weer aan het werk gaan, blijft de impact uit. Het echte leren gebeurt pas als theorie en praktijk samenkomen—precies zoals op een zeilboot.”

Hij benoemt de uitdaging: hoe kunnen organisaties leren zodanig integreren dat het niet alleen individuen, maar ook teams en de hele organisatie vooruithelpt?

De kracht van Action Learning

Hier introduceert Jos de oplossing: Action Learning, een methode die al meer dan 70 jaar bewezen succesvol is, ontwikkeld door Reg Revans. Jos legt uit hoe deze methode perfect aansluit bij de praktijk van zeilen.

“Net zoals je op een zeilboot constant in actie bent en moet reflecteren op wat er gebeurt, combineert Action Learning actie met reflectie om uitdagingen op te lossen én tegelijkertijd te leren,” legt hij uit.

Hij deelt de kernprincipes van Action Learning:

  1. Reële uitdagingen: Net zoals zeilen je dwingt om met echte omstandigheden om te gaan, richt Action Learning zich op het oplossen van daadwerkelijke problemen.
  2. Teamgericht leren: Zoals een bemanning op een zeilboot, werk je samen als team om oplossingen te vinden.
  3. Reflectie en vragen stellen: Zeilen leert je continu te anticiperen en te reflecteren; Action Learning draait om het stellen van vragen in plaats van het zoeken naar snelle antwoorden.

Het overwinnen van weerstand en het onbekende

De overgang naar leren door actie en zeilen vraagt om een andere mindset. Jos bespreekt de obstakels:

  • De angst om fouten te maken: “Wat als we de verkeerde koers varen?”
  • De neiging om te blijven analyseren: “Kunnen we niet eerst alles uitplannen voordat we vertrekken?”
  • Het vasthouden aan controle: “Kunnen we echt vertrouwen op het team?”

Jos laat zien hoe Action Learning deze barrières doorbreekt door teams te leren actie te ondernemen, direct te leren van die acties en continu te reflecteren.

“Op een zeilboot kun je de wind niet sturen, maar je kunt wél je zeilen bijstellen. Dat geldt ook voor teams en organisaties,” benadrukt hij.

Het moment waarop de wind draait

Jos vertelt een verhaal over een team dat vastzat in een complexe uitdaging. Ondanks eindeloze discussies en plannen kwam er geen vooruitgang. Pas toen ze een Action Learning-proces implementeerden—en de principes letterlijk toepasten tijdens een zeiltocht—ontstond er beweging.

“De wind draaide onverwacht,” vertelt Jos. Het team moest samenwerken, reflecteren op wat wel en niet werkte, en hun strategie aanpassen. Dat moment van chaos werd het keerpunt: het was niet alleen een oplossing voor hun probleem, maar ook een les in hoe ze beter samen konden werken.”

Action Learning als model voor groei

Het publiek krijgt inzicht in hoe zeilen en Action Learning een krachtig duo vormen:

  • Actie en reflectie: Zoals je bij elke slag met je zeil reflecteert op de wind, stimuleert Action Learning teams om continu te leren van hun acties.
  • Vragen stellen als motor van leren: Net zoals je op een boot samenwerkt om oplossingen te vinden, draait Action Learning om het stellen van krachtige vragen die leiden tot inzicht en groei.
  • Teams als sleutel: Zeilen leert je dat niemand het alleen kan. Een bemanning die samenwerkt, net als een team dat leert via Action Learning, bereikt veel meer.

“De combinatie van actie, reflectie en samenwerking maakt deze aanpak zo effectief,” zegt Jos.

Samen groeien, samen transformeren 

Jos sluit af met een inspirerende visie: een wereld waarin organisaties leren in actie verankeren. Zeilen wordt een spiegel voor de praktijk: werken met reële uitdagingen, samen reflecteren en continu verbeteren.

“Action Learning is meer dan een methode,” besluit hij. “Net zoals op een zeilboot, draait het om actie, reflectie en samenwerking. Het leert ons niet alleen problemen op te lossen, maar ook om sterker en veerkrachtiger te worden—als individuen, teams en organisaties. Wie durft het ruime sop te kiezen?”

De zaal is stil, geboeid door de energie en inzichten. Jos eindigt met een oproep:

“Laat de veilige haven achter. Samen kunnen we niet alleen leren en groeien, maar ook koers zetten naar een betere toekomst. Zet jij de zeilen bij?”

Mensen vertrekken niet alleen met een nieuwe visie op leren, maar ook met de inspiratie om Action Learning te omarmen en het onbekende water op te gaan.

Meer weten of contact