Case – KIWA Automotive

Introductie

KIWA (partner for progress) heeft bewezen producten en oplossingen voor hoogwaardige certificering, gerelateerd aan testen, inspecties, trainingen, technologie en consultancy, en is gericht op leidende posities in nichemarkten. Samen met de Action Learning Academy wordt het High Performing Team programma opgestart.

Aanleiding

De laatste jaren is de klantvraag in omvang, tijdigheid en complexiteit veranderd.  Dit vraagt een doorontwikkeling van het team Automotive Systems, waarbij gedragen kernwaarden, gedrag en  leiderschap leidende principes zijn in de vorming van een High Performing Team (HPT).

De vraag is het team via action learning bijeenkomsten te begeleiden bij het (her)formuleren van de teamambitie, gekoppeld aan persoonlijke- en teamontwikkeling. Vervolgens is er gewerkt aan toekomstbestendige vaardigheden en als een high performing team samen te werken aan de realisatie van de groeidoelstelling van 25%.

Ondanks dat er vanuit het KIWA er strategische ambities waren gedefinieerd en er vandaaruit veel succesvolle initiatieven zijn ondernomen, ontbrak een integrale aanpak en de juiste dialoog hierover. Er is daarom behoefte aan een heldere en gedragen veranderaanpak op basis waarvan het team de voortgang van de (gedrags)verandering kan bepalen.

Aanpak

Allereerst de creatie-fase – Shape. Hierin is gewerkt aan een gedeeld beeld van de verandering en het opbouwen van kennis hierover. Daarna is vanuit de ontwikkelfase – Move – gebouwd aan de toekomstbestendige vaardigheden en een geaccepteerde veranderambitie. De nieuwe aanpak moest aansluiten bij de perceptie en emoties van klanten en medewerkers.

Als laatste de operationaliseringsfase – Improve. ‘Eerst wie, dan wat’ om te bouwen aan een high performing team, een leidende coalitie samen te stellen en te werken aan medewerker betrokkenheid. Hierbij zijn de visie en strategie door vertaald naar KPI’s en activiteiten.

Dit proces ondersteunden wij d.m.v. action learning sessies, pitstops LEAN, Jung Type assessments en maandelijkse coaching.

Resultaten

Een betere team performance, realisatie van de groeidoelstelling (25%), hogere tevredenheid en tot slot een efficiëntere samenwerking.