Met passie en vakmanschap zetten 1900 medewerkers van de Haagse Trammaatschappij (HTM) zich in om onze reizigers op een goede manier op hun plaats van bestemming te brengen. In een regio die bruist van activiteiten, waar politiek en diplomatie een zichtbare invloed op het openbare leven hebben en waar op grote schaal gebouwd wordt aan nieuwe infrastructuur, rijden HTM’ers veilig en betrouwbaar hun voertuigen door het drukke verkeer.HTM streeft allereerst naar een uitstekende dagelijkse uitvoering: duidelijke en actuele informatievoorziening, servicegericht, nauwelijks uitval en punctueel. Daarnaast wil zij zich ontwikkelen tot regisseur van mobiliteit die alle vormen van vervoer (auto, bus, tram, lightrail, trein, taxi en fiets) combineert en deur-tot-deur-oplossingen voor haar klanten aanbiedt. Deze strategie wil ze vervolgens verankeren in de gewenste verandering in houding en gedrag bij medewerkers en bij het leiderschap in het bijzonder.
De sector Controle en Veiligheid bestaat uit ca. 400 medewerkers die direct en indirect betrokken zijn bij de handhaving van de orde, rust en veiligheid in en rond het openbaar voer binnen het vervoersgebied van HTM. Het ontwikkelen van het leiderschap van deze sector is nodig om de regierol vorm te geven en de gewenste kwaliteit te realiseren. Om de gewenste verandering vorm te geven is een sectorplan ontwikkeld. Vanwege eerdere ervaringen met verandertrajecten die strandden, is contact gezocht met d Action Learning Academy om een aanpak te ontwikkelen voor de realisatie van het sectorplan waarbij de groepsleiders zich als manager en als intern veranderaars moeten ontwikkelen.
Een meer resultaatgerichte manier van werken is het doel. De fundamenten worden gelegd voor een attitude, die is gebaseerd op door het team benoemde leiderschapsprincipes en action learning coaching. De ontwikkeling van de (assistent)groepsmanagers vraagt daarom om een volgende fase. Er zijn verschillende leerprocessen opgestart.
De visie, strategie en kernwaarden zijn verankerd in het doen en laten. Er is een grotere samenhang en meer eenheid binnen sector Controle en Veiligheid. Nieuw leiderschap heeft zich vertaald in voorbeeldgedrag, inspiratie en meer aandacht voor de prestaties (cijfers), zoals verlaging van de operationele kosten door een toename van de medewerker- en klanttevredenheid, halvering van het aantal geweldsdelicten en 2% minder zwartrijders (jaarlijks worden ongeveer 137 miljoen reizigers vervoerd = 2.75 miljoen meer betalende reizigers).